25 Ik wil een andere boekhouder

Komt jouw boekhouder ook van Mars?

“Ik wil een andere boekhouder.” Ze valt met de deur in huis. “Ik begrijp hem niet en hij begrijpt mij niet.” De emotie zit hoog, ik zie het aan haar houding en hoor het aan haar stem. “Elke keer wanneer ik een vraag stel, krijg ik wel antwoord, maar ik snap niet wat hij zegt of waar het verkeerd gaat, ik spreek zijn taal niet. En ook heeft hij steeds geen tijd voor mij.” Gefrustreerd springen de tranen in haar ogen en ik schuif de doos tissues over tafel haar kant op. Eerst maar even de emoties rustig laten worden.

Geen halve maatregelen
Deze gedreven ondernemer is een aantal jaren geleden begonnen met een paar klanten in haar praktijk voor gezondheid. Nu groeit ze gestaag en is ze de fase voorbij waarin ze elke klant verwelkomt. Ze wil meer waarde bieden aan gemotiveerde klanten die hun gezondheid serieus nemen. Ze neemt ook zichzelf serieus en op alle vlakken wil ze regie nemen om haar praktijk naar een hoger level te tillen. Ze heeft een bedrijfscoach in de arm genomen en met mij heeft ze een afspraak gemaakt voor een inzichtsessie op het gebied van financiën. Deze dame neemt geen halve maatregelen.

‘Je bedrijf groeit zo hard als je zelf groeit’
Ik hou ervan, ondernemers die voelen dat er verandering nodig is om verder te kunnen. En daarop actie ondernemen. ‘Je bedrijf groeit zo hard je als je zelf groeit’ is een bekende uitspraak en dat geloof ik zeker. Zij wil groeien en grip krijgen op haar financiën. Maar nu zijn de emoties eerst aan de beurt en er volgt een relaas van hoe het kwam en hoe het nu is. Dat ze altijd in de zorg had gewerkt en nooit over cijfers heeft geleerd. Het boeide haar niet. Haar boekhouder zorgde ervoor dat de boekhouding klaar was wanneer er belastingaangifte moest worden gedaan. Het ging een beetje langs haar heen. Af en toe stelde ze een vraag, wanneer haar onderbuikgevoel zei dat het ergens niet klopte. Maar deze boekhouder had vaak geen tijd voor haar. Ze had het gevoel dat ze niet gehoord werd wanneer ze een vraag stelde en liet het vaak dan maar lopen.

Maar nu boeit het haar wel. Dus wil ze een andere boekhouder.

Gek genoeg gaat het niet over cijfers
Ik weeg voor mezelf even de volgende stap af. Haar enorme gedrevenheid en het verlangen om de regie te nemen kan misschien leiden tot een emotionele keuze, waarvan ze later spijt krijgt. Ik adviseer haar dan ook om deze boekhouder nog even aan te houden. Weggaan kan altijd nog. Ik weet dat veel boekhouders een klantenstop hebben en ze zit voorlopig nog goed. Daarom stel ik voor dat we eerst samen kijken naar haar boekhouding en waar ze op vastloopt. En dat gaat gek genoeg niet over de cijfers. Ja, misschien wat issues, maar het gaat over gedrag. Achterlopen, bonnen zoek, geen ritme, geen motivatie omdat er altijd iets dringenders is. Tel daarbij de moeizame communicatie met haar boekhouder op en dan voelt het als iets groots en zwaars waar je vanaf wil.

Nieuwe vaste gewoontes ontwikkelen
We gaan aan de slag met haar verlangen om regie op het financiële stuk te krijgen, een goed salaris voor haarzelf te benutten en weten hoe het ervoor staat. Daarvoor heeft ze wel stappen te zetten. Gelukkig is ze gedreven om haar administratie te begrijpen en gemotiveerd om de boel op orde te hebben. Nieuwe vaste gewoontes ontwikkelen is hierin het belangrijkste. Maar vaste gewoontes duren een poosje voordat ze geautomatiseerd zijn. En daarmee help ik haar graag.

Altijd vertrouwen op je onderbuikgevoel
Een paar weken geleden kreeg ik bericht van haar. Ze had een afspraak met haar boekhouder gemaakt, alle vragen opgeschreven en aan hem gesteld. Door mijn uitleg heeft ze inzicht gekregen in haar boekhouding en begrijpt ze nu wel wat hij zegt. De communicatie is een stuk verbeterd en ze vertelt dat haar onderbuikgevoel klopte over een bepaalde situatie. Er was een vergissing gemaakt en de fout was hersteld. Ze heeft hierdoor een belastingteruggave ontvangen. “Zie je wel“ zegt ze, “altijd vertrouwen op je onderbuikgevoel.” Inderdaad en daaraan de acties koppelen die nodig zijn. Ze heeft de regie genomen omdat ze vindt dat ze het waard is. Daardoor heeft ze een enorme groei doorgemaakt. En haar bedrijf volgt haar, ik ben ervan overtuigd.

 06 515 00 582

anita@zij-en-cijfers.nl