Incasseren, leren en weer doorgaan

In ondernemerschap valt er gigantisch veel te leren over verschil in verwachtingen, zo heb ik deze week ondervonden.
Een ondernemer deed een aanvraag, hij had wat hulp nodig bij het opstarten van zijn bedrijf op financieel en boekhoudkundig gebied. En dan ben je mij aan het goede adres!

Bevlogen
Een kennismakingsgesprek volgde. Het was een ongelooflijk leuk gesprek met een bevlogen mens die de stap maakte van loondienst bij een grote zorgorganisatie naar zzp’er/interimmer. Hij wilde graag face-to-face contact bij deze opstart, het was mooi in de buurt. Even overleggen aan de keukentafel bij vragen, ideaal. 

‘Wat hulp’ kwam in ons gesprek op mij over als een ‘boel hulp’. Ik word hiervan heel enthousiast en raak bevlogen over hoe ik deze ondernemer kan helpen vanuit mijn vakgebied. Ik ben dan ook erg gul in het geven van tips en adviezen, die hij in ons gesprek graag ter harte nam. We maakten de afspraak dat ik de werkzaamheden op papier zou zetten en daarbij een aanbod zou doen. Het lag de volgende dag op zijn digitale deurmat.

Verwachtingen
Toen was er radiostilte. Gesprekken in mijn hoofd volgden en bleven maar tetteren. Waarom was er geen reactie? Niet goed? Te duur? Te, ja wat? Ik stuurde een mail met een voorstel tot een vervolggesprek, want z’n bevlogen ondernemer helpen om de financiële kant van zijn bedrijf goed op poten zetten en supporten op zijn financiële eigenaarschap, daar word ik heel blij van. Uiteindelijk kwam er een mail. Met een afzegging. De investering was te hoog en stond niet in verhouding tot zijn bedrijf.

Niet goed geluisterd dan? 
Ik had een inschatting gemaakt van te besteden uren, op basis van zijn aangeven dat dit stukje nieuw voor hem is. In zijn loondienstverband waren er secretaresses, administrateurs en accountants die het werk deden in het groot. En als iets echt nieuw voor je is, ook al is het klein van omvang, dan vraagt een nieuwe stuk met opdoen van kennis en vaardigheden om een goed fundament neer te zetten vaak meer tijd dan je denkt. Ik stelde mij de vraag: had ik niet goed geluisterd of de juiste vragen gesteld? Was ik op de energie van het gesprek gaan zitten dat het wel goed zat?

Zo min mogelijk kosten of zoveel mogelijk opleveren?
Stel dat alle goede vragen waren gesteld, was deze samenwerking dan wel van start gegaan? Wat waren de verwachtingen van deze ondernemer over de inspanning en de investering? Met andere woorden: wat heeft iemand er voor over om geholpen te worden op een vakgebied dat niet de zijne of hare is en ook niet precies weet wat er allemaal bij komt kijken. Moet het zo min mogelijk kosten of zoveel mogelijk opleveren?

Het leermoment is mijn kracht geworden
Ik ben blij met deze ervaring, hoe spijtig het ook is dat de opdracht niet door gaat, want:

  1. Ik heb nu geleerd de roze olifant in de kamer te benoemen (wat kost dat?) tijdens een gesprek, ook al vind ik dat spannend.
  2. Bij een volgende voorbereiding op een gesprek maak ik kaders over de verwachting. Dus ondernemer, wat heb jij van mij nodig om de business op een hoger plan te tillen en wat heb ik van jou nodig?
  3. Door deze ontmoeting heb ik mijn missie nog scherper gekregen. Want bevlogenheid en een goed verhaal geven mij de vleugels om een stevig fundament voor de ondernemer neer te zetten, zodat hij of zij eigenaarschap op financieel vlak ontwikkelt.
  4. Mijn vastberadenheid om mijn leerpunt in mijn voordeel om te buigen is groot, door te voelen dat ik echt waarde op mijn vakgebied en met mijn coaching heb te bieden aan ondernemers.
  5. Ik heb in no-time een blog geschreven over een onderwerp, waarin meerdere ondernemers zich zullen herkennen. 

Incasseren, leren en weer door!
Ik heb de ondernemer bedankt voor zijn feedback en hem alle succes gewenst in zijn ondernemerschap, want hij doet echt mooie dingen. Dat heb ik hem ook gezegd.

Ben jij een bevlogen ondernemer met een goed verhaal en verlang je naar eigenaarschap op financieel vlak in jouw bedrijf? Ik ben er voor jou en in ons kennismakingsgesprek komt de roze olifant zeker aan bod.

23 juni 2023

 06 515 00 582

anita@zij-en-cijfers.nl