Een stuk Limburgse vlaai staat op tafel, de thee is in de maak. Dat voelt uitnodigend na een reis van twee uur op de vroege vrijdagochtend. Na mij komen nog twee ondernemers binnen. Het is de kick-off van een dag waarbij we elkaar voor het eerst live ontmoeten in deze samenstelling. Vier totaal verschillende Profit First ondernemers uit alle windstreken van het land. Normaal gesproken zien we elkaar iedere vrijdagochtend via Zoom, al 2,5 jaar. Als financieel coaches praten we over cijfers, plannen en ondernemen met gevoel. Deze dag gaat het over ondernemen met kleur en Profit First.
Financials met een eigen visie
Als Profit First professionals werken we allemaal met cijfers. Daar kennen we elkaar van. Twee van ons hebben een boekhoudkantoor met personeel. De derde is boekhouder voor uitvaartondernemers en ik werk zelf als financieel coach met mijn klanten. Ieder van ons wil zich onderscheiden in de markt van financials door er een eigen draai aan te geven.
Van online samenwerken naar een live ontmoetingsdag
Wendy oppert op een vrijdagochtend tijdens de wekelijkse Zoom: “Zou het niet leuk zijn om elkaar een keer live te spreken? Wat langer dan een half uur?” Dat krijgt bijval van de anderen, want we zijn nooit uitgepraat. “Waar dan?” was de volgende vraag. Online is makkelijk dankzij de huidige techniek, maar elkaar live zien heeft wat andere organisatie nodig. We wonen verspreid in het westen, noorden, zuiden en oosten van Nederland. Dat is voor ieder van ons minimaal twee uur rijden. Wendy zegt: “ik vind het leuk om jullie bij mij op kantoor uit te nodigen. Kunnen we kletsen, lunchen en wandelen. Echt een dag de diepte in.”
Over klanten, keuzes en grenzen stellen
We hebben een mooie herfstdag uitgekozen. De gesprekken gaan zoals gewoonlijk gelijk de diepte in. Over klanten die hun boekhouding niet op tijd aanleveren, waardoor we zelf in de tijdsproblemen komen. ‘Pita-klanten’ worden ze genoemd: pain in the ass. Of je klanten ook moet belonen voor het op tijd aanleveren en fijn communiceren, vraagt iemand zich af. Want met een voorbeeldige klant heb je weinig van doen. Terwijl zij ook het normale tarief betalen, evenzo als een pita-klant, die je energie kost en vooral heel veel tijd.
Ondernemersrisico’s en verzekeringen: wat doe je wel of niet?
Het is fijn om zo met elkaar te sparren. Een ander onderwerp komt op tafel: Miranda wil haar eigen kantoor in haar tuin. Een mobile home. Een gedurfde investering, waarbij ze zich zorgen maakt over het risico dat het ding veilig over haar huis wordt getild. In de offerte staat dat de aannemer niet verzekerd is voor het veilig neerzetten. Moet je een verzekering afsluiten voor het overtakelen van je mobile home voor die 10 minuten dat ie in de lucht hangt? Marjolein heeft er ervaring mee, zij heeft het risico genomen, omdat een verzekering al gauw een paar duizend euro kost, vertelt ze.
Reflectie en jaarthema’s voor groei
Voordat we onze jassen pakken om te gaan lunchen komt het ‘huiswerk’ ter sprake. Vooraf hebben we allemaal nagedacht over ons thema voor het komende jaar, wat we belangrijk vinden. Dat is voor de een nog niet helder, want er zijn onverwachte ontwikkelingen bij het personeel. Een ander wil gestaag verder bouwen en haar pita-klanten de deur uit doen. Marjolein wil vooral lucht. Lucht om te werken met klanten waar zij blij van wordt. Dat zijn ondernemers in de creatieve sector. Ze heeft zelf op de kunstacademie gezeten, daar ligt haar hart. Ik ben geboeid; een financial afkomstig uit een kunstrichting, dat zie je niet vaak. Ik ga zelf voor serious business met een zoet randje. “En”, zeg ik, “zullen we er straks verder over praten en dan de kleurkaarten erbij pakken?”
De kracht van kleur in business
Het restaurant ligt aan de rand van het bos. Een houten vloer, een knapperend haardvuur en een gewei aan de muur geven het gevoel van herfst. Het eten staat nog maar net op tafel wanneer Wendy zegt: “Nou Anita, hoe zit dat met die kleurkaarten? Kom er maar eens mee voor de dag, want ik ben reuze nieuwsgierig.” We halen haar jaarthema erbij, wat ze nog niet kan benoemen. Ik laat haar een kleur kiezen voor dat gevoel. Haar gevoel van niet weten, het gevoel dat het nog alle kanten op kan. Ze vindt het geen fijn gevoel.
Wat kleuren zeggen over richting en intuïtie
Ze kiest wit en leest de woorden op de achterkant van de kaart. ‘Koud’ is het woord waar haar oog op valt. Nadat ze er even een tijdje naar heeft zitten staren, vraag ik haar wat dit voor haar betekent. “Het is het gevoel van alleen” zegt ze. “Soms is dat heel fijn, maar nu niet.” Ik vraag verder: “Welke kleur zou staan voor het gevoel van je jaarthema, zonder dat je al weet wat het is?”
Ze kiest rood. De kleur die staat voor haar moedige stappen op het pad waar ze naar verlangt. Als laatste vraag ik welke kleur haar kan helpen om van het koude wit naar het gepassioneerde rood te gaan. Dit keer houdt ze de lila kaart omhoog. Haar mondhoeken krullen op. “Intuïtief” leest ze op en zegt dat ze met de rest van de woorden niet zoveel heeft. Maar dit gaat ‘m worden: intuïtie. Een diepe zucht. “Goh, ik had nooit gedacht dat kleuren zoveel bij je teweeg kunnen brengen.” Ze is er stil van.
Een kleurrijke afsluiting van een inspirerende dag
Na drie ronden met jaarthema’s en kleurkaarten verder stappen we de deur uit en het bos in. Een dik pak gekleurde bladeren wijst ons de weg voor een lekkere wandeling. We praten over van alles en nog wat, zoals we de dag zijn begonnen. Dan is het tijd om de auto in te stappen voor een lange rit terug naar huis.
Wil je meer weten over Profit First, een eenvoudige manier om overzicht in je financiën te krijgen? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek met mij via www.zij-en-cijfers.nl.
Ik ben Anita Udink, financieel coach & NLP master practitioner voor ondernemers die bewust kiezen voor zakelijke én persoonlijke groei. Ik help jou van een happy geldmindset tot een stevig financieel fundament. Daarbij gebruik ik kleurpsychologie als tool voor verdieping.