ZijenCijfers Boek

Van Chaos in je cijfers naar structuur met kleur

Het pakketje waar ik al zo lang naar uitkeek, is bezorgd. Het staat op tafel en staart me aan. Ik weet wat erin zit, maar ik open het pakketje nog niet. Ik wil even de voorpret ervaren voor het moment dat ik het uitpak. Een speciaal moment. Zoals met kerstcadeautjes die onder de boom liggen. De volgende dag voelt als kerstochtend en ik maak het pakketje open. Daarin vind ik de 15 ingebonden exemplaren van mijn ‘Van chaos in je cijfers naar structuur met kleur’. Ik kan het bijna niet geloven dat ik het boek nu in handen heb. 

Ik zie hoeveel zzp’ers worstelen met hun boekhouding en financiën
Dat de meeste ondernemers boekhouding echt niet leuk vinden is overduidelijk. Meestal is boekhouding iets wat ze als laatste aanpakken in hun bedrijf. Ik liep al een tijd rond met het idee om mijn klanten te helpen met het makkelijker en leuker maken van hun cijfers.  Als financieel coach zie ik hoeveel zzp’ers worstelen met hun boekhouding en met financiën. In de groep Bloei! in je Business van de Rode BH Club werd het idee concreter. Tijdens de maandelijkse werkmiddag ontstond het: een e-book in de vorm van een checklist, gecombineerd met kleur. 

Het project gaat een eigen leven leiden
In de zomer ging het project een eigen leven leiden. Het e-boek groeide en groeide. Het idee van een simpele checklist verdween naar de achtergrond. Er zijn zoveel onderwerpen binnen boekhouding, belastingen en financiën waar ik over wilde schrijven. Gewoon omdat dit de ondernemers meer inzicht geeft en hiermee hun voordeel kunnen doen. Hoe ze hun cijfers kunnen snappen of waar ze een actie op kunnen zetten. Met als één doel: een gezond bedrijf runnen en daar een goed salaris uit kunnen halen.

Meelezers voor feedback
In die periode vroeg ik aan proeflezers wat ze ervan vonden, zowel meelezers uit de Rode BH Club als de financials uit mijn andere business groep. Je raadt het al; er kwamen meningen en adviezen. Vooral ook hele waardevolle feedback waar het om de echte beleving gaat. Daarvoor zijn meelezers uit je doelgroep heel belangrijk. Sluit de informatie aan bij wat zij nuttig en prettig vinden? Staan er aansprekende onderwerpen en voorbeelden in? Gaan ze de informatie ook gebruiken? Herkent de doelgroep zich in de koppeling van de kleuren met de financiële onderwerpen? En zouden zij bereid zijn ervoor te betalen? Allemaal vragen die ik mijn meelezers heb gesteld en waarop ik leuke, scherpe én opbouwende feedback heb gekregen.

Zoveel waarde mag ik niet weggeven
Rond augustus splitste het e-boek zich; het bevatte teveel waardevolle informatie om gratis weg te geven. Ik kreeg op mijn kop van verschillende mensen, dat ik zoveel waarde niet mag weggeven. Ik geef heel graag, vooral wanneer ik zie dat iemand er echt mee geholpen is. Dat is een grote kwaliteit, maar niet altijd handig wanneer het om je eigen expertise gaat. Daarom besloot ik een deel van het e-boek gratis aan te bieden: ‘alles over je btw-aangifte’. Tegen de tijd dat alles rondom dit e-book rond was, staat de nieuwe btw-maand net voor de deur. Dit was een perfect moment om een btw-checklist aan te bieden.

Het boek met in totaal 13 hoofdstukken
Tijdens mijn schrijfweek in Granada zette ik de puntjes op de i. Schrijfcoach Marije coachte mij deze week, redigeerde mijn teksten en deed waardevolle suggesties. Ik was inmiddels zo met de teksten vergroeid, dan ik heel blij was met deze finale feedback. Het boek kreeg uiteindelijk 13 hoofdstukken, een voor- en nawoord en is uitgegroeid tot een dikke vijftig pagina’s. 

Een kleine oplage échte boeken
De volgende stap in het proces was de vormgeving. Annemiek van Bloom Graphics kent de taal van kleur en weet precies de juiste snaar te raken. Dankzij haar kleurrijke vormgeving kreeg het boek een uitstraling waardoor je ‘m gewoon op je bureau wilt hebben liggen. We discussieerden over de keuze tussen een fysiek boek en een digitaal boek. De voor- en de nadelen en de kosten die het met zich meebrengt. Ik koos uiteindelijk voor de digitale versie. Hoewel dat pijn doet, want ik hou ervan om fysiek een boek in mijn handen te hebben, dat zijn voor mij échte boeken. Daarom bestelde ik toch een kleine oplage, om vast te kunnen houden, fysiek doorheen te bladeren, te laten zien aan anderen en om cadeau te geven. Die oplage zit in het pakketje dat zojuist werd bezorgd.

Even stress over de techniek
De laatste stap was de techniek. De vragen in mijn hoofd over koppelingen en landingspagina’s duizelden me. Hoe komt het boek op mijn website? Wat moet ik doen om een betaling eraan te koppelen? Ik raakte behoorlijk gestrest omdat ik wil dat alles klopt. Ik wil geen errors op het beeldscherm van mijn kopers. Tijdens een netwerkwandeling kwam ik in contact met een leuke ondernemer: Martine. Zij is met haar bedrijf Martineweb gespecialiseerd in e-mail marketing en andere technische zaken. Zij heeft mij uit de brand geholpen. Dankzij haar heb ik geen slapeloze nachten meer over de technische kant. 

Dirigent van het orkest
Wat ben ik ongelofelijk dankbaar dat mijn meelezers, mijn buddies en deze geweldige vakvrouwen mij hebben bijgestaan in het proces van het schrijven en realiseren van mijn boek. Ik voel me als de dirigent van het orkest ‘Van chaos in je cijfers naar structuur met kleur’. Zonder het orkest liep ik nog met een vaag idee over een checklist voor je boekhouding. 

 

 06 515 00 582

anita@zij-en-cijfers.nl