Het is donker buiten en nog rustig in de trein. Mijn reis naar de andere kant van het land is al vroeg begonnen met de trein van vier minuten over zes. Vandaag werk ik een dag in Amsterdam voor een opdrachtgever. Ik heb zin om eindelijk mijn boek te lezen terwijl ik soepeltjes de reis van anderhalf uur maak. Zo stel ik me dat voor.
Ik reed mijn eigen afslag voorbij
Wanneer je buitenaf woont, is openbaar vervoer een uitdaging. Het is al 10 kilometer naar het dichtstbijzijnde station. Daarom rijd ik meestal met de auto naar mijn afspraken. De laatste weken heb ik veel kilometers gereden in het donker, de regen en de file. De vorige keer dat ik terugkwam uit Amsterdam, reed ik pardoes mijn eigen afslag voorbij. Vermoeid door het autorijden in het donker aan het einde van een lange dag. Dit keer wil ik het anders aanpakken. Het vergt gewoon wat meer voorbereidingen.
Bus of OV-fiets?
De voorbereidingen zijn gisteren al begonnen. Vragen als ‘Hoe laat neem ik trein?’ en ‘Hoe kom ik van het station naar mijn werkplek?’ Vanaf het dichtstbijzijnde station is het nog 2 kilometer lopen naar het pand. Ik kan ook met de bus of de metro, maar in tijd maakt dat niet uit. Ik ben niet zo’n fan van bussen. Ik ben sowieso altijd bang in een onbekende en drukke stad de verkeerde bus te nemen. Maar dan de mogelijkheid van een OV-fiets, dan hoef ik maar 8 minuten te fietsen. Ja dat lijkt me wel wat.
Ik heb nog geen persoonlijke OV-chipkaart
Een OV-fiets. Hoe gaat dit in z’n werk? Ik kan alleen een OV-fiets huren wanneer ik een persoonlijk OV-chipkaart heb, lees ik op de site. Die heb ik niet. Wanneer ik deze nu aanvraag heb ik het binnen vijf dagen in de bus. Mmmm, voor de komende reis heb ik daar dus niets aan. Maar voor de volgende keer wellicht wel. Ik maak een account aan en vul mijn gegevens in. Ik upload een foto en vul nog meer vragen in. Oké nog even doorzetten. Alles voor het goede doel van een OV-fiets. Ik druk op de knop verzenden en wacht. En wacht wat langer, totdat de melding komt dat de site helaas niet werkt. ‘Probeert u het later nogmaals’ staat er. Laat maar zitten, denk ik. Ik ga eerst wel even kijken hoe de hele reis gaat uitpakken.
Pionieren is mijn jaarthema
Ik lees dat pionieren betekent: ‘baanbrekend werk verrichten, iets moeilijks of gevaarlijks doen, zodat anderen het ook kunnen doen.’ Daar herken ik me niet echt in. Maar pionieren betekent ook: ‘mogelijkheden uitproberen, nieuwe mogelijkheden onderzoeken of nieuwe wegen openen.’ Dat is beter. Ik onderzoek mijn mogelijkheden. Ik zie dit avontuur met de trein als het onderzoeken van de beste manier om van A naar B te komen.
Het voordeel van de trein
Terwijl ik in de trein zit, bedenk ik me dat deze manier van reizen toch ook z’n voordelen heeft. Eindelijk kom ik nu aan lezen toe. De laatste roman van Lucinda Riley ligt al een tijdje te wachten. Het boek zit in mijn rugzak, ik popel om het te pakken en lekker te lezen. Ik spreek mezelf streng toe en beloof mezelf dat ik bij de volgende overstap mag lezen. Nu eerst offline schrijven aan een blog. Het gaat lekker. Wanneer Utrecht Centraal wordt aangekondigd, sluit ik spijtig mijn laptop.
Een wandeling van een half uur
Aangekomen op station Amsterdam Amstel moet ik het doen zonder mijn begeerde OV-fiets. Ik hijs mijn rugzak op mijn rug en begin een wandeling van een half uur. Het is nog steeds donker en de kolossen van gebouwen kijken vanuit grote hoogte op me neer. Op mijn route staan hijskranen. Overal zijn wegonderbrekingen. Het is uitkijken geblazen met fietsers die de kortste route nemen. Mijn Google assistente wijst me de weg. Zonder haar zou ik hopeloos verdwalen.
Slechte aansluiting
Wanneer ik ’s avonds om 20.00 uur weer aankom bij het station waar ik ben opgestapt, ben ik wel klaar met de trein. De reis ging eigenlijk heel soepel, zoals ik me dat had voorgesteld. Ik had gewoon een zitplaats bij elke overstap. Geen werkzaamheden aan het spoor of vertragingen vanwege een kapotte bovenleiding. Geen bladeren of sneeuwvlokjes op de rails. Ook geen bever, die z’n huis aan het maken is onder het spoor, waardoor de boel stil ligt. Alleen een gemiste trein en een slechte aansluiting.
Pionieren naar de gewenst uitkomst
Er moeten toch andere manieren zijn om op een ontspannen manier aan een werkdag te beginnen? Achter de files aan en later beginnen? De avond van tevoren vertrekken en in de buurt overnachten? Thuiswerken? Zorgen dat ik een OV-chipkaart bemachtig voor een OV-fiets? Ik ga het gewoon onderzoeken. Heeft het niet de gewenste uitkomst, dan zoek ik weer een andere weg. Net zolang mijn pionieren leidt tot een uitkomst waar ik blij mee ben.
Ben jij ook nieuwsgierig naar een ander spoor?
Ik hoor ondernemers vaak zuchten over hun boekhouding. Cijfers zijn niet leuk, het is gedoe, saai en noem maar op. Ze blijven in hetzelfde spoor lopen en zijn vaak niet blij met de uitkomst. Als jij ook je pioniersgeest ruimte wilt geven om te gaan onderzoeken hoe dingen wel voor jou gaan werken, doe het dan anders. Met mijn financiële coaching krijg je echt wat anders. Beloofd. Dus ben jij ook nieuwsgierig naar een ander spoor? Neem gerust een kijkje in mijn treinboekje en laat me weten of je toe bent aan een mooie reis.