Jij richt je natuurlijk ook vooral op vrouwelijke ondernemers en die zijn er natuurlijk ook wel, maar in wat mindere mate dan mannelijke, dan kan het natuurlijk lang duren voordat je echt een bepaalde basis hebt opgebouwd.” Dat schreef een voormalige collega aan mij in een chat op LinkedIn. Hij schreef drie keer het woord ‘natuurlijk’ in één zin. Dat deed wat met me, deze aanname. Want dat is het natuurlijk, een aanname. Het is kijken door een gekleurde bril.
Ik wil ze gewoon allemaal helpen
Met het starten van mijn bedrijf koos ik voor de doelgroep vrouwelijke ondernemers. Vanuit mijn overtuiging dat vrouwen vaak nog een wereld te winnen hebben als het gaat om hun financiën en hun issues daarmee. Maar telkens kwam de vraag weer voorbij: wie is dan precies mijn ideale klant? Ik ben al verschillende keren van ideale klant veranderd. Of moet ik zeggen: ik kom steeds een beetje meer tot de kern. Binnen de doelgroep ‘vrouwelijke ondernemers’ zijn al verschillende sub-doelgroepen voorbij gekomen:
En ik kom er maar niet uit. Ik wil ze gewoon allemaal helpen.
Mogen er dan geen mannen komen?
De opmerking van mijn collega zette me wel aan het denken. Je hebt tenslotte ondernemers in alle soorten en maten. Ik ben altijd heel stellig geweest over mijn doelgroep. Ik heb zo vaak de vraag gekregen – soms ook een beetje veroordelend: “Waarom alleen vrouwen? Mogen er geen mannen komen?” Of: “Zo sluit je een halve wereldbevolking buiten.” Mijn antwoord was dan: “Natuurlijk wil ik ook mannen helpen, maar wel die mannen met een beetje vrouwelijke energie.” Het was heel duidelijk voor mij; geen haantjes, die het altijd beter willen weten. Daardoor word ik onzeker over mijn eigen capaciteiten. Meestal niet terecht, maar het gebeurt wel.
Het universum regelt in raadsels
Hoe het universum de dingen soms regelt is mij een raadsel. De laatste tijd komen steeds meer mannen op mijn pad. Ondernemers die mij vragen om hen te helpen met hun boekhouding en financiën. Op social media en blogs schrijf ik verhalen over kleur en business besties. Over mijn mantelzorgtaken en de btw club, de club waar vrouwelijke ondernemers samen komen werken aan hun eigen business. In mijn beleving schrijf ik over onderwerpen voor mijn doelgroep, waar zij graag over lezen. Hoe komen die mannen dan bij mij terecht?
Visie en grote dromen
Ik werk momenteel samen met een spontane, gevoelige en ambitieuze mannelijke zzp’er. Hij wil een bedrijf uitbouwen in de techniek en heeft daar een visie op en grote dromen over. Hij praat in een voor mij onbegrijpelijke technische taal over opdrachten voor klanten, waarvan ik denk ‘huh? Waar heb je het over?’ Maar in deze samenwerking heb ik gemerkt dat ik het ook hartstikke leuk vind, werken met een man. Inmiddels zit een samenwerking met een andere mannelijke ondernemer ook in de pijplijn. Dit keer geen techniek, maar marketing. Opnieuw visie en grote dromen. Wat is er toch aan de hand?
Ze durven naar zichzelf te kijken
Wanneer ik naar deze ondernemers kijk, valt me op dat er overeenkomsten zijn. Zij laten een stuk kwetsbaarheid zien. Ze praten over datgene waar ze moeite mee hebben. Er is openheid en een groot verlangen naar een duurzame groei van hun bedrijf. Ze bedenken in out of the box oplossingen voor hun vakgebied en vertellen hun persoonlijke verhaal. Ik voel hierin een groot vertrouwen naar mij. Minstens zo belangrijk is dat ze naar zichzelf durven te kijken en zich daarin door mij willen laten coachen. In deze gesprekken krijg ik vleugels en hoor ik me dingen zeggen die ik van te voren niet had kunnen bedenken. En dat had ik niet zien aankomen.
Wie is nu mijn ideale klant?
Ik ben in de war. Wie is nu mijn ideale klant? Is het toch die vrouw, met een rugzak vol levenservaringen en die zó klaar is met de onzekerheid over haar financiën en boekhouding? Die vrouw die geweldige dingen in de wereld zet vanuit haar zachte kracht. Die openstaat om te kijken naar zichzelf en eigenaarschap toont over haar cijfers. Of zijn het ook de ondernemers die met daadkracht en enthousiasme hun droom realiseren? Met dezelfde onzekerheid over hun financiën en boekhouding? En die ook willen kijken naar hun patronen.
Wat als het allebei is? Zoals ik zelf ook in elkaar steek. Zoals de yin en yang in mijn bedrijf. Ik weet van mezelf dat ik door try en error erachter ga komen. Door ervaring en te voelen weet ik op een gegeven moment: ja dít klopt voor mij.
Lieve ondernemer, man of vrouw
Wil jij met mij aan de slag met je cijfers en sta je open voor mijn coaching? Verlang je naar persoonlijke en zakelijk groei? Dan ben jij mijn ideale klant, waar ik vleugels van krijg. Ik help jou graag om jouw moois in de wereld te zetten.