Share your message, not your mess; op social media is dit een gouden regel. Niemand zit te wachten op jouw klaagzang over de tegenslagen in het leven of je business. Je lezers willen graag geïnspireerd worden door je verhaal. What’s in it for me is de reden waarom mensen geïnteresseerd zijn om te lezen, heb ik geleerd. Of ze willen lezen over een goede afloop, nadat het een mess was. Soms kan herkenning ook fijn zijn, zodat het bij jou allemaal nog wel meevalt.
Daarom vertel ik niet over mijn mess. Dat het momenteel best een zoektocht is om mezelf ‘in de benen te houden’ met mantelzorgtaken voor mijn inwonende dementerende moeder. Dat ik het middelpunt van de familie-agenda ben. Dat ik vaker ja zeg dan goed voor me is. Dat ik momenteel afspraken afzeg om toch een beetje tijd voor mezelf te houden. Dat ik regelmatig in de valkuil stap van nog even de schouder eronder. Met als gevolg dat mijn lijf begint te protesteren. Nee, dat ga ik allemaal niet delen.
Een zakelijk visionboard
Ik heb het liever over een ondernemer die vorige week bij mij aanschoof voor het maken van een zakelijk visionboard. Het was een VIP-middag, helemaal voor haar alleen. De werkruimte had ik verplaatst naar mijn woonkamer, met een aangenaam vuurtje brandend in de houdkachel. Stapels tijdschriften lagen te wachten om doorgebladerd te worden. Helpende teksten, afbeeldingen en quotes, popelend om uitgescheurd te worden.
Contact maken met haar zakelijke doelen
In haar bedrijf helpt ze ondernemende vrouwen om zichzelf op de eerste plaats te zetten. “Van aanpassen en wegcijferen naar zelfvertrouwen en doen waar je blij van wordt” schrijft ze op haar website. Een prachtige missie die op het zakelijk visionboard tot uitdrukking wil worden gebracht. Kleuren, afbeeldingen, teksten en symbolen gaan haar richting geven voor het komende jaar.
Ik start met een korte meditatie. Tijdens de meditatie maakt zij contact met haar zakelijke doelen voor dit jaar en met het gevoel wanneer het gelukt is. Vanuit deze energie pakt ze een stapel tijdschriften en gaat aan de slag. Ik breng een tweede kopje koffie en zet wat lekkers neer. Het grootste gedeelte van de tijd werkt ze in stilte. Af en toe stel ik een vraag.
De afbeelding krijgt een prominente plek
Ik pak ook een stapel tijdschriften en begin te bladeren. Mijn oog valt op een dame tegen een lime groene achtergrond in een yoga pose. Het straalt sereniteit uit en tegelijkertijd voelt het aardend. Ik laat haar de afbeelding zien en ze valt stil. Ik zie het gebeuren. Het raakt haar. Ze pakt het tijdschrift, scheurt de afbeelding eruit. De afbeelding krijgt een prominente plek midden op het visionboard. Ze pakt de stapel met uitgescheurde plaatjes en teksten. Eén voor één worden ze op waarde gewogen voor een plekje op het visionboard.
Een aanzet naar verandering
Met een paarse Pritt-stift plakt ze de uitgescheurde plaatjes vast. Ze kijkt vanaf een afstandje naar het canvas. Dit is voor haar de weg waarop ze dit jaar wandelt met haar bedrijf. Het klopt met haar gevoel uit de meditatie. Met een zucht van tevredenheid zegt ze dat dit visionboard haar precies dat inzicht geeft wat ze nodig heeft. Ik herken het. Zo was het ook met mijn eerste visionboard. Hoewel het geen zakelijke insteek had destijds, was het wel de aanzet naar een verandering naar waar ik nu sta.
Post-its maken het verschil
Er is nog wat tijd over. We besluiten haar winstplan van erbij te pakken die we vorige maand hebben opgesteld. Op een groot vel papier zijn haar aanbod en omzet in kaart gebracht. Het staat vol met kleine post-its, die op een tijdlijn zijn geplakt. Het werken post-its is fantastisch. Wanneer het plan te ambitieus voelt, halen we een post-it weg. Wanneer er een nieuw idee opkomt, plakken we een post-it erbij. De post-its maken het verschil. Zo krijgt een winstplan voor een bedrijf vorm.
We concluderen dat haar winstplan, met de hernieuwde inzichten van deze middag, niet meer kloppend is; ze heeft nu informatie die er daarvoor nog niet was.
De verbinding tussen hoofd en hart
Door het maken van het visionboard voelt ze veel beter aan waar haar aandacht naartoe mag gaan de komende tijd. Ze geeft als voorbeeld wat de frequentie wordt van haar groepsprogramma, hoe groot de groep maximaal goed voelt voor haar, welk tarief ze gaat vragen. Ik beloof haar om de getallen op de post-its in het Excel-document aan te passen, evenals de kosten die daarbij horen. Dit stuur ik haar vanmiddag nog toe via email. Zo ziet ze op 1 A4 wat ze gaat verdienen met haar bedrijf.
Voor mij is het ook een eye-opener; een winstplan starten met een zakelijk visionboard is geweldig, want dan wordt de verbinding gemaakt tussen hoofd en hart.
Jezelf als ondernemer serieus nemen
Ik houd van deze manier van werken met mijn klanten. Yin en yang in balans. Je bedrijf als een verlengstuk van jezelf. Daarom is het zo belangrijk dat je yin en yang met elkaar verbindt. Cijfers vertellen het verhaal dat jij jezelf vertelt over wat je waard bent. Neem jezelf als ondernemer serieus in je verlangens en doelen én in het verhaal van je cijfers. Dat is de boodschap die ik wil delen. Deze boodschap zorgt er ook voor dat mijn mess even ondergeschikt is aan het leuke werk dat ik doe.
Wil je de reis van een visionboard naar een winstplan voor jouw bedrijf ervaren? Yin en yang in jouw bedrijf in balans? Stuur me dan een bericht via mijn website.