We hebben voor een coaching afgesproken op een van de vele terrasjes die Granada rijk is. Maar wel een hele leuke. Vlakbij de grote kathedraal tussen de wuivende palmbomen. Ik neem een biertje, heerlijk verkoelend na de wandeling van mijn appartement naar het centrum. Mijn coach, Marije, zit al onder de parasol met papieren van mijn uitgewerkte opdrachten voor zich. Dat is nog eens wat anders dan een coaching tussen vier muren op een kantoor.
Nut en noodzaak van een ideale klant
De afgelopen dagen hebben we het veel gehad over mijn ideale klant. Van welke type ondernemer word ik nu echt blij. Wat voelt zij, wat doet zij, wat is haar verlangen en waar loopt zij telkens weer tegenaan. Het gaat erom: ‘Welke probleem los ik op voor wie’. Het is noodzaak om te weten waar ze zich bevindt en hoe ze in het leven staat. Welk probleem of verlangen ze heeft. Met als doel dat zij weet hoe ik haar kan helpen en hoe zij mij kan vinden.
Mijn handen jeuken om deze ondernemer te helpen
Ik vind het bepalen van mijn ideale klant echt een crime. Zodra een ondernemer aangeeft dat zij verlangt naar verandering en hiervoor de ‘job’ wil doen, dan word ik daar al super enthousiast van. Mijn handen jeuken om deze ondernemer te helpen. Mijn ideale klant beseft dat het financiële plaatje onderdeel is van haar bedrijf. Een hele belangrijke zelfs. Waarom? Omdat cijfers overzicht en inzicht geven. Daarmee kan ze zo veel makkelijker keuzes maken. Bijvoorbeeld welk salaris zij zichzelf wil betalen, of hoeveel ruimte er is om een investering te doen. Cijfers als fundament van korte en lange termijn doelen. Cijfers, die het verhaal vertellen van haar bedrijf. Blij word ik ervan!
Cijfers als laatste in het rijtje van to-do’s
Maar de meeste zzp’ers zijn hier helemaal niet mee bezig. Ze zijn bezig met hun klanten. Cijfers staan als laatste in het rijtje to-do’s van hun bedrijf. Ze komen pas in actie omdat het moet. Van de Belastingdienst of door een lege portemonnee.
De rode draad van het achter de feiten aanlopen
Ik weet dat het ergens knaagt. Of het nu gaat om zzp’ers in de opstartfase van hun bedrijf of zzp’ers onderweg naar het in dienst nemen van hun eerste personeelslid, de rode draad is dat ze achter de feiten aanlopen. En daar worden ze niet gelukkig van, omdat het niet duurzaam is, het komt telkens weer terug. Zoals een van mijn schrijfweek-buddy’s de link legde met afvallen. Ze zei: “mensen willen wel afvallen, maar er geen moeite voor doen, totdat ze er wel moeite voor doen en zien wat het ze brengt.” Ze sloeg daarmee de spijker op z’n kop.
Hoe ik mijn klanten kan helpen op een toegankelijke en fijne manier
Met een hoofd vol nieuwe inzichten en ideeën loop ik terug door de wirwar van straatjes van Granada. Ik weet hoe ik ondernemers kan helpen in het ‘doen van de job’ op een toegankelijke en fijne manier. In deze schrijfweek heb ik mijn e-book Checklist top 10 en weetjes voor het doen van je btw aangifte verder afgerond. Binnenkort is de lancering.Ik besluit ter plekke een filmpje op te nemen. Iets dat ik nog niet eerder heb aangedurfd. Maar het is een onderdeel van het doen van mijn job. Ik bedenk dat de quote van mijn schrijfweek-buddy ook op mij van toepassing is. Het is het doen van ‘de job’ dat je verder brengt in je ondernemerschap. Maar dan wel op een leuke manier.