In de tijd van Loekie – asjemenou – het icoon van de sterreclame, was er een reclame over soep.
Het ging over een moeder, die samen met haar dochtertje groentesoep maakte, met de door de moeder vers gesneden groente en daar ging een kruidenblokje van Maggie bij in. ‘Een beetje van jezelf en een beetje van Maggie’ was de slogan die suggereerde dat je zo de heerlijkste soep maakt samen met je kind. Een ware heldin die Maggie.
4 juni 2023
Typisch de soep van Anita
In mijn leven heb ik deze slogan heel vaak toegepast. Ik sneed de soepgroente en liet een ander de smaak toevoegen. In al die jaren in loondienst bepaalde mijn werkgever de smaak, en ik deed het snijwerk. Prima geregeld. Tot een tijdje terug, toen het ging schuren. Ik wilde én de groente snijden, maar ook de smaak bepalen, door mijn eigen kruiden toe te voegen. Daarmee begon de start van mijn ondernemerschap met Zij & Cijfers. De vraag popte op: welke kruiden en andere ingrediënten heb ik aan mijn soep toe te voegen om de gezondste, meest voedzame en authentieke soep te maken? Zo’n soep die je proeft en waarvan je denkt: oh ja, typisch de soep van Anita, die wil ik!
Ondernemerschap op smaak brengen
Ik ging aan de slag met 5 basisingrediënten die mijn ondernemerschap smaak zouden gaan geven:
- Ik nam een ondernemerscoach in de arm met een online-programma om de soep te leren bereiden. Zó moest het volgens het programma en gedurende een poosje heb ik veel geleerd. Maar ergens borrelde er weerstand gedurende de training in me op, waardoor ik steeds minder aan het koken begon en uiteindelijk dit kookboek sloot.
- Er kwam een website, met kleurige stockfoto’s en eigen foto’s, die we op een namiddag hier in de tuin hebben gemaakt met een telefoon. De teksten die ik in de online training bij mijn ondernemerscoach had bedacht, herschreef ik. En wow, dit voelde zo als de ingrediënten die ik voor mijn soep nodig had om op te dienen.
- Ik startte met bloggen. Boeken lezen en schrijven zijn altijd een rode draad in mijn leven geweest en dit voelde als een mooie manier om mijn bedrijf wat meer bekendheid te geven. En ik vond het leuk! Er rolden verhalen uit en ik was trots op mijn blogontwikkeling. Ik vond het eigenlijk vooral leuk om te schrijven over levenszaken die de soep laten geuren of aanbranden. Het was mooi om te ontdekken dat zo veel smaken in levenszaken overeenkomen met de smaken in het ondernemerschap.
- Ik boekte een fotoshoot bij een echte fotograaf, zodat ik goede foto’s had voor mijn uithangbord.
- Ik begon met LinkedIn, dat leek me wel het juiste social mediaplatform om zoveel mogelijk mensen met mijn soep te laten kennismaken. Na een aantal probeersels dacht ik: ik heb een chef-kok nodig om mij de wereld van LinkedIn te leren snappen en ik schreef me voor een programma. Dat hielp me om de structuur ervan beter te kunnen overzien en een goed profiel neer te zetten. Een aantal goede pannen en potten stond hierdoor op mijn gasfornuis.
Als bonus kwamen er heldinnen op mijn pad
Maar wat mij echt het lef gaf om in de pannen te roeren en het koken van de soep, zijn mijn heldinnen, die vanuit hun eigen bedrijf echt met me meedachten vanaf het eerste begin. De heldinnen die:
- mijn paniek ‘help hier brandt iets aan’ met rust en goede vragen in banen leidden
- de juiste vinkjes op mijn social media hebben aangezet
- mij supporten om in de actiestand te komen en blijven, naar de markt te gaan om inkopen te doen, of eens ergens anders te gaan proeven
- mij wezen op nog veel meer soorten kruiden en manieren om smaak te geven aan mijn eigen soep van Zij & Cijfers
- mij een spiegel voorhouden, en dat alles met veel liefde en in een geweldig fijne verbinding
Dus dank jullie wel lieve vrouwen. En ik denk dat wanneer jij dit leest, je wel weet dat je een van mijn heldinnen bent, die mij mijn eigen soepsmaak heeft leren ontdekken. Ik ben je ontzettend dankbaar.
Mag ik jouw heldin zijn?
Heb jij ook heldinnen, die voor jou van onschatbare waarde zijn? Die je supporten en een liefdevolle een spiegel voorhouden? Misschien mag ik jouw heldin wel zijn, wanneer jij de ingrediënten in jouw boekhouding en financiën niet op elkaar hebt afgestemd. Deze als het ware in de soep hebt laten lopen en je hierin wel een chef-kok kunt gebruiken.