Dansen met de ABBA-avatars

Zo lang ik mij kan heugen ben ik fan van ABBA. En van Status Quo, maar dat ter zijde. Ik kan me herinneren dat ze in Amsterdam een concert gaven in 1977. Maar daar mocht ik niet naar toe van mijn ouders. Ik was toen 10 jaar oud en zo boos, want ik wilde ABBA heel graag in het ‘echt’ zien. Ik speelde met mijn Barbies de videoclip na van Dancing Queen, waar de band optrad bij het huwelijk van de Zweedse koning. Ik kocht ABBA-kaartjes om in een plakboek te plakken en de Hitkrant om alles te volgen. Een die-hard fan, al wist ik dat toen natuurlijk nog niet. Ik vond het gewoon leuk. 

Het ABBA museum in Stockholm
Vorig jaar was ik met mijn gezin op vakantie in Zweden en er ging voor mij een lang gekoesterde wens in vervulling: het ABBA museum in Stockholm. Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel en mijn jeugdherinneringen kwamen terug. Ik zag de kleding die de band heeft gedragen. De foto’s, video’s, ingesproken verhalen van de ABBA leden zelf. Er was een interactief podium waar je mee kunt dansen met hologrammen en er was een filmzaal met een film van een concertregistratie die zij in Australië hebben gemaakt.

Na 40 jaar nieuwe muziek
En het werd nog beter, want vorig jaar kwam er ook eindelijk nieuwe muziek uit. De ABBA band, allemaal zijn ze inmiddels dik in de 70, was weer samen gekomen voor een nieuwe plaat. En de band bedacht een baanbrekend concept, zodat de muziek ook voor de verre toekomst behouden blijft: de ABBA Voyage, een concert met virtuele avatars in een speciaal gebouwde concerthal in Londen.

Wikipedia zet het volgende erover: ‘de ABBA-bandleden droegen motion-capture pakken als onderdeel van het ontwikkelingsproces en werden gefilmd terwijl ze in de loop van vijf weken een set van 22 nummers uitvoerden. Er werden ongeveer 160 camera’s gebruikt, met afbeeldingen die later werden toegevoegd. De choreografie is gebaseerd op de echte bewegingen van de bandleden, maar vastgelegd op jongere bodydubbles. De digitale band, die de oorspronkelijk opgenomen zang van de nummers gebruikt, wordt begeleid door een live instrumentale band op het podium’.

Terug in de tijd naar het jaar 1977
Hartstikke leuk natuurlijk, deze weetjes, maar hoe gaaf is het om het met eigen ogen te zien? Mijn beste vriendin en ik vierden ons 50-jarig vriendinnen jubileum en dachten dat het fantastisch zou zijn om naar een ABBA Voyage concert in Londen te gaan. We boekten in september 2021 de concertkaartjes en de trein en regelden een kamer voor drie dagen in hartje Londen. We openden een spaarrekening waarop we elke maand een bedrag spaarden voor alle leuke dingen eromheen. En toen was het dan eindelijk zover, het was juli 2022 en we gingen. Terug in de tijd naar het jaar 1977 en de weergaloze muziek van de afgelopen 50 jaar. Elkaar af en toe knijpend van ongeloof dat we de moed hadden gehad om de reis te maken en met onze neus vooraan stonden. 

Alsof het de ABBA-leden zelf waren
En het was een snoepwinkel XXL. Het was bijna niet te bevatten dat we naar niet-echte mensen keken op het podium, naast een wel echte live band met achtergrondzangeressen. Het publiek in de zaal reageerde alsof het de ABBA-leden zelf op het podium stonden. We zongen, dansten, klapten, lachten en reageerden op de interactie die de ABBA-avatars met het publiek hadden, het was een intense beleving. Ik zag mensen in de leeftijd van 10 tot 80 in vervoering tijdens dit concert.

Het begint met een passie
Als ik erop terugkijk, naast de ongelofelijke ervaring, zie ik een rode draad die ik ook in mijn bedrijf terugzie. Deze rode draad begint met een passie. Dat voorop gesteld, anders begin je er in de eerste plaats er niet aan. Het vergt planning en organisatie, samenwerking, puntjes op de i en voldoende financiële armslag om de flow zijn werk laten doen, zodat je van je uitgekomen droom ten volle kunt genieten.

Dansen met je financiën
Wat is jouw rode draad in het realiseren van jouw passie, jouw droom? Is financiële armslag een positief onderdeel hiervan of is het een sluitpost? En als dat zo is, hoe fijn is het dan dat iemand met je meedenkt? Ik gebruik in mijn bedrijf de term financieel fit zijn. Financieel fit betekent dat je weet waar je staat, waarvoor je het doet en waar je naartoe wilt om jouw droom te leven. Je danst als het ware met je financiën, in mijn geval op ABBA.

11 september 2022

 06 515 00 582

anita@zij-en-cijfers.nl