30. netwerkbijeenkomstn

Bij welk business-netwerk voel jij je thuis?

Ik parkeer bij het wegrestaurant. Een kriebel in mijn buik voor ik uitstap. Vandaag sluit ik aan bij een nieuwe netwerkgroep. Ik vraag me af hoe het zal zijn, hoe werkt het bij deze club? Van te voren heb ik een lijst gekregen via de mail met deelnemende ondernemers. Hierin staat de suggestie om alvast contact te leggen via LinkedIn. Een aantal verzoeken is inderdaad binnengekomen. De eerste contacten zijn dus al virtueel gelegd.

Wie wordt mijn vriendje in de zandbak?
Vanmiddag zijn er zo’n 50 ondernemers, voornamelijk zzp’ers. Sommigen kennen elkaar al en praten geanimeerd met elkaar. Anderen lopen zelfverzekerd op iemand af en beginnen een praatje. Ik zie mensen zoekend rondkijken en twijfelend bij een groepje aansluiten. Ook zie ik mensen doelgericht naar het koffie-apparaat lopen om zich daarna met een beker aan de zijkant te verschansen en de pratende mensen in zich op te nemen. Ik behoor  tot die laatste groep. Eerst even kijken, voelen en een moment landen. Om me vervolgens bij iemand of een klein groepje te voegen. Het is net de eerste dag op het schoolplein. Wie wordt mijn vriendje straks in de zandbak?

Geen oppas kunnen regelen
Voor het eerste deel van de middag staat een lezing op het programma over LinkedIn. De do en de don’ts.  Ik zie een jonge man relaxt bij het scherm staan. Deze man met een Engelse naam en met een sterk Twents accent steelt mijn hart. Hij staat daar compleet zichzelf te zijn en stelt zijn 8-jarige zoon voor, die verderop met een kleurplaat en stiften in de weer is. Voor zijn twee andere kinderen had hij oppas kunnen regelen vertelt hij. Voor deze niet. En daarom moest ie maar mee. Hij vertelt dat hij ondernemer is geworden omdat ondernemen hem wel leuk leek. Daarom had hij zijn vaste baan opgezegd, maar hij kon eigenlijk helemaal niet zoveel. Ja, behalve dan een beetje kletsen voor een groep en een boel goede vragen stellen. Met die woorden is het ijs met de zaal gebroken en dat is voelbaar. 

Oh jee, nu komt de pitch aan bod
Na een korte break gaan we in groepjes van zes aan tafel zitten. De tafelvoorzitter legt uit: “Je vertelt wie je bent en wat je doet. En daarna vertel je waarom wij aan jou moeten denken wanneer iemand een oplossing zoekt voor zijn probleem. Wat is je expertise?”

Oh jee, nu komt de pitch aan bod, die ik niet heb geoefend. Ik wil er namelijk als mezelf zijn en erop vertrouwen dat wat ik te zeggen heb, bij de andere tafelgenoten overkomt. En ik hoor mezelf zeggen: “Ik verbind zij met cijfers.” Ik zie de vraagtekens in de ogen van mijn tafelgenoten verschijnen. Daar willen ze van alles van weten. Een heel leuk en geanimeerd gesprek gaat van start. Er ontstaat oprechte belangstelling, er worden vragen gesteld, meegedacht en suggesties gegeven. Dat gebeurt  niet alleen bij mijn verhaal, maar ook bij de verhalen van de andere ondernemers. Wow dit is echt heel tof.

Het gaat erom wie je kent
Netwerken is als olie in je business. Iemand zei eens “het gaat er niet om wat je kunt, maar wie je kent.” Dat vond ik toen een hele gekke uitspraak, want het gaat toch om de inhoud?. En toch is het waar. Natuurlijk is je expertise belangrijk, maar nog meer de mensen die aan jou denken wanneer zij een probleem opgelost willen zien. Die tegen hun eigen netwerk zeggen: “ik ken iemand die…..” 

Op netwerkexpeditie
Om te ervaren waar die ondernemers uithangen, waar ik me graag mee verbind en me thuis bij voel, ben ik op expeditie gegaan. Inmiddels heb ik verschillende soorten netwerkbijeenkomsten uitgeprobeerd:

  • Zakelijke bijeenkomsten met een hoog profileer-gehalte; niet mijn ding.
  • Hele informele bijeenkomsten in een kroeg met een wijntje en borrelplank; zou wat zakelijker mogen voor mij.
  • Netwerkwandelingen in de vroege ochtend met koffie op de parkeerplaats; die hou ik erin.  
  • Een avond van de ondernemersvereniging in het dorp; ik heb me aangemeld als lid.
  • Een maandelijks open coffee ochtend voor zzp’er; die heeft nog even tijd nodig.  
  • Een ‘meet & lunch’; een aanrader! 

Mijn expeditie is nog niet ten einde, maar begint wel ergens naartoe te gaan.

De BTW club als netwerk
Dan is er nog een heel netwerk, dat ik ondertussen heb opgebouwd, zonder me daar echt bewust van te zijn. Dat zijn de clubs waar ik bij aangesloten ben online en offline. Ik geloof echt dat netwerken altijd aan de gang is. Dat zie ik ook terug binnen de BTW Club, die ik vanuit mijn eigen bedrijf organiseer. Bij de BTW Club breng je in eerste instantie de boel in je boekhouding weer op orde. Maar er wordt ook genetwerkt. De ondernemers weten elkaar te vinden in hun business. Of dat nu een voor een personal shop event is, een fijn georganiseerde workshop of in online emailmarketing. Er is een klik, er is interesse en de rest lijkt vanzelf te gaan. 

Ben jij op zoek naar een geweldige netwerkclub, waar het nuttige en aangename hand in hand gaan, lees dan verder op https://www.zij-en-cijfers.nl/aanbod/de-btw-club/

 

 06 515 00 582

anita@zij-en-cijfers.nl